Farum Husholdningsforening

Farum Husholdningsforenings historie

Historie

Vi har fået referater fra Farum Husholdningsforenings start, fra det ene af  foreningens 2 æresmedlemmer, Fru Iris Kristensen.
Begge har været medlem siden begyndelsen og er det stadig den dag i dag, efter 60 år!
Vi har valgt at genfortælle de første 2 år af foreningens levetid
- 1948 til 1950.

I dag - år 2015 - har vi stadig en blomstrende forening, som i kraft af det gode ry, gode foredragsholdere og en flittig bestyrelse, gerne skulle leve mange år endnu.

Stiftende generalforsamling.

Efter opfordring til oprettelse af en husholdningsforening i Farum, indbød husholdningslærer Emmi Jørgensen og fru Robert Nielsen d. 25 maj 1948 til et stiftende møde på Hovedskolen. Der mødte 35 interesserede damer op.

Fru Jørgensen indledte med at fortælle om forarbejdet for og hensigten med foreningen, og gav derefter ordet til amtsformanden fru Ani Reich, der fortalte os lidt om, hvorfor man burde have en husholdningsforening, og hvilke fordele den havde ved at tilslutte sig, den såkaldte Hovedbestyrelse. Derefter holdt konsulent Gudrun Larsen, Roskilde, et udmærket foredrag om husmoderen og alle hendes daglige problemer og den nytte man kunne have af at være medlem af en husholdningsforening.

Der var en vældig god stemning over mødet og efter en livlig diskussion angående love og regler for foreningen, valgtes en bestyrelse.

Bestyrelsen kom til at bestå af:

Fru Emmi Jørgensen

Bogholder Fru Børge Jensen

Else Christensen

Helga Rasmussen

Fru Robert Nielsen

Suppleanter:

frk. Rasmussen, Bregnerød - fru Niels Hansen

Revision: fru skolebestyrer Kragh - fru bogholder Gunnar Nielsen.

Bestyrelsen konstituerede sig senere.

Det blev samtidig vedtaget at afholde en demonstration i skolekøkkenet og

tilladelsen hertil skulle sekretæren sørge for at opnå.

22. juni afholdtes foreningens første sammenkomst.

Den fik et meget vellykket forløb, konsulent Karen Broholm demonstrerede med megen fermhed og dygtighed: "Nem og god mad til travle dage”.

Efter demonstrationen drak vi te (hver især havde selv brød med) det var kun erstatnings te, men stemningen var så god, at det helt blev glemt. Der blev indmeldt en del nye damer. Medlemstallet er nu oppe på 55.

August 1948: demonstration i Efterårskonservering v/Emmi Jørgensen.

Det viste sig umuligt at få en konsulent i august - heldigvis var Emmi Jørgensen straks villig og vi kendte hende jo alle i forvejen.

Der var mødt 50 damer op og de blev ikke skuffede. De fik opfrisket en del gamle ting, og fik mange nye opskrifter f.eks. brombær m/citron,  æble/tomatmarmelade, æble/gulerod/citronmarmelade – vi fik smagt på det hele og særlig den sidste var et fund.  Til slut drak vi te, - denne gang "rigtig" te, som et par medlemmer havde med fra de hjemlige dåser.

Næste gang har vi bage demonstration v/fru Ottesen, Ølstykke.

Man håbede endnu engang det skulle lykkes at få Sven Holm fra radioen på programmet. Det lykkedes d. 10 september og det blev ingen kedelig aften, der mødte 60 deltagere, så det begyndte at knibe med pladsen. Der var dækket fint kaffebord - bestyrelsen havde købt lagkagebunde og lagt sammen, desuden var der 10 wienerbrødsstænger og 3 sandkager, altså rigeligt til 60 pers.; men prisen 75 øre pr. person var der nogle der synes var for høj, det virkede  ikke som om alle damerne var lige begejstrede.  Vi stod lidt slukørede tilbage da damerne var gået - med opvasken foran os - og et temmelig stort forarbejde bag os.

TAK havde vi i alle tilfælde ikke fået.

I november 1948, var der demonstration med mange billige og pyntelige retter til frokost og aften.

13. december 1948: demonstration "jul 1948”. Konsulent Edith Rasmussen viste forskelligt "godt" med julen for øje; - godt 50 damer var tilstede. Kaffen fik vi denne aften for 50 øre, der er næsten ingen der selv har brød med mere, og vi får altid leveret rigelig m/bønner til brygningen af kaffe.

Julemødet d. 20 december, blev afholdt på Williams og det blev på en måde en skuffelse. Der var lagt et stort forarbejde i arrangementet. Alle aftenskolens deltagere var inviteret (dengang var der kun en kommunal aftenskole), men så godt som ingen fulgte invitationen, derimod vore egne medlemmer mødte talrigt op, så salen var næsten fuld.

Formanden bød velkommen og gav ordet til pastor Brovang, Jørlunde, som i sin tale kom ind på "at stjernen over Betlehem, havde en videnskabelig baggrund. Ved kaffebordet kom syngende Lucia-piger ind, klædt i hvidt.  Jessie Bolvig og Niels Ove opførte den udødelige Hans og Trine, de meget unge aktører klarede sig storartet.  Pastor Brovang fortsatte med at læse "Præstens julegilde" og forskellige ting af Kaj Munk.

Da vi fandt ud af at denne fest gav underskud (vi tog ingen entre for børnene) havde bestyrelsen skænket forskellige ting der blev solgt på amerikansk lotteri, og det indbragte lige ved 110 kr.

Denne alt i alt gode aften sluttede med ”Altid frejdig når du går”.

Februar 1949: Demonstration: Salater til hverdag og fest,

Der mødte ca. 50 medlemmer op.

22. marts. En meget efterspurgt "strikkedemonstration" blev en

interessant aften for de ca. 40 medlemmer der var mødt op.

8. april: Smørrebrødsdemonstration - en god og lærerig aften, men på grund

af en voldsom snestorm, var der kun 25 medlemmer der havde trodset vejret, og aftenen gav derfor underskud.

Generalforsamling d. 31. maj 1949

Ca. 35 medlemmer var mødt frem, men det var også et slemt regnvejr, og flere havde meldt afbud, grundet sygdom.

3 medlemmer var mødt op med deres retter og mens kaffen blev lavet, gik retterne rundt til prøvesmagning og vur­dering. Det var Pandebøf  - Tomatrand  - og amerikansk frugtsalat.

I formandens beretning, fremgik det, at foreningen nu talte 78 medlemmer deraf 3 under 18 år.  Efter generalforsamlingen deltes damerne i 2 hold hvor de kappedes i en "Hvem Ved Hvad" konkurrence, der endte med l points forskel.

Frem til 8. juni 49.

Det blev vedtaget at arrangere en sommerudflugt med besøg på Statens væksthus ved Lyngby, køre ad strandvejen til Helsingør, besøge Kronborg, middag på den Internationale Højskole, aftenkaffe på Fyrkroen v/Gilleleje, - prisen blev sat til 15 kr. pr. deltager.

2. november. Det blev vedtaget at lade fru Robert Nielsen repræsentere foreningen i et udvalg, der arbejder med etableringen af "husmoderafløsning” i Farum.

26.november.

Der blev lagt faste rammer for jule og Luciafesten.

Det blev vedtaget at arrangere forskellig ting til bortlodning blandt andet 1 frugtkurv, 1 vinkurv og 1 bagekurv.

For at forbedre økonomien, skænker bestyrelsen de fleste effekter til kurvene. Prisen blev sat til kr. 1,25 for voksne og 50 øre for børn. Juletale v/provst Vedel, underholdning af skuespiller Albert Luther, samt Lucia-optog.

8. februar 1950: Demonstration v/Kirsten Hüttemeyer, ellers ingen omtale. På mødet 18. februar vedtoges at arrangere en udflugt til København med besøg på Glyptoteket, Københavns Smørrebrødsfabrik og det Ny Teater om aftenen. Skræddersyningskursus blev tilrettelagt med 20 deltagere, og det blev vedtaget at få et lægeforedrag i april; og til generalforsamlingen lave en udstilling over vinterens arbejder; det blev vedtaget, at spørge skolepedellen, om rengøring af skolekøkkenet efter mødeaftnerne.5 pr. gang

Til generalforsamlingen 16. maj 1950 var 40 medlemmer mødt. Overskuddet var på kr. 327.

Det var de første 2 år, og jeg springer frem til generalforsamlingen 16. maj 1960, hvor 17 medlemmer var mødt.På det tidspunkt var fru Agnes Madsen formand.

I det forløbne år havde der bl.a. været en sommerudflugt, hvor vi så Osteriet i Næstved Skt. Bendt kirke i Ringsted, derefter gik turen til Skjoldnæstholm og Herthadalen, hvor vi spiste vores medbragte mad. Der havde været l foredrag med gode tips om hovedrengøring og boligindretning.

Kontingentet blev sat l kr. op til 7 kr. hvoraf de 4 kr. går til hoved­foreningen.

Videre frem til generalforsamlingen maj 1970, hvor kun 19 medlemmer var mødt, (mange er stadig ”bange” for at blive valgt ind i bestyrelsen) der havde været 5 mad demonstrationer - en vinter tur til Værløse Kattun-­tryk-værksted, derefter til Ikea, med frokost i cafeteriet, derefter besøg på HB's fint-brøds fabrik i Skovlunde, den var 270 m lang, med 7 store bageovne, der bagte masser af brød og kager, som desværre ikke smagte af særligt meget. Turen kostede 15 kr. pr. person. Der var julehygge, og en sommer tur til Sverige. Årene gik videre, medlemstallet lå støt, konsulenternes honorarer steg støt, ligeledes kontingentet til Hovedforeningen, så der blev ikke meget tilbage foreningen at arbejde med.

Rundt om i landet bredte utilfredsheden sig, og i starten af 90’erne,

begyndte flere og flere husholdningsforeninger at melde sig ud af Hovedforeningen og det gjorde Farum også;  der blev flere penge at arbejde med, til gen­gæld måtte vi give afkald på konsulenterne, og der skulle findes nye veje til at udfylde mødeaftenerne med. l fem år lavede jeg en årlig 3 retters middag, - for én gangs skyld var det dog ”Ta’ selv bord”, da den aftenen faldt til fastelavn. Bestyrelsen havde besluttet de ville klæde sig ud - jeg bestemte mig for det samme, havde hvid kittel og kappe på, så jeg blev kaldt "Laura" resten af aftenen.

Nogle gode foredrag :